Smaak

Over smaak valt niet te twisten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, wordt de smaak van een product door verschillende factoren beïnvloed. Bij smaak spelen alle zintuigen een rol, maar de leiding ligt bij het brein.

Hoe ruikt de koffie?
Wat heb je voor het proeven gedronken of gegeten?
Hoe oud ben je en waar ben je opgegroeid?
Dat zijn allemaal factoren die de smaak van jouw kopje koffie beïnvloeden.

Bij een smaakproef met 10 personen zullen daarom 10 verschillende meningen een rol spelen.
Om deze reden stellen wij de machines bij levering af op de 'CoffeeClick smaak'

Eerst wat achtergrond informatie over...


...de koffiebonen

Het begint bij de koffiebonen. De twee bekendste soorten zijn de Arabica koffieboon en de Robusta. De gemiddelde Arabica koffieboon kenmerkt zich door haar evenwichtige aroma's en zoete, volle smaaktonen. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde Robusta koffieboon. De smaak van deze koffiebonen zijn steviger, krachtiger en vaak bitter van smaak. Onze melanges zijn allen samengesteld uit 100% Arabica koffiebonen.

Melanges

...het melangeren

Vooraf aan het branden vind het melangeren plaats. Hier draait alles om het waarborgen van de gewenste smaak en kwaliteitseisen. Kleinere branders melangeren vaak achteraf omdat kennis van gemelangeerd branden wordt gemist. Om ons smaakprofiel keer op keer weer te kunnen garanderen melangeren wij vooraf. Zo houden wij maximaal grip op het smaakpallet van onze koffie.

Apparatuur

...het brandproces

Na het melangeren is het cruciaal om de koffiebonen op de juiste manier te branden, of zoals het in vaktermen heet 'roasten'. Dit doen wij middels slow-roasting. Dat wil zeggen dat de bonen in een grote trommel voor ongeveer 15 minuten op een gecontroleerde wijze worden gebrand. Dit resulteert in gebalanceerde smaken en volle aroma’s. Het eindresultaat? Een mooi geroaste boon, niet vet en perfect van smaak!

Service

...de verpakking

Nadat de koffiebonen zijn afgekoeld laten we deze voor enige tijd rusten in de daarvoor bestemde containers. Vervolgens verpakken wij de koffiebonen in speciaal ontworpen verpakkingen met luchtventiel. Dit omdat het blootstellen van koffie aan ‘open lucht’ ervoor zorgt dat de oliën in de koffie hun aroma en daarmee de smaak, afgeven aan de zuurstof en daarmee gedeeltelijk verloren gaan. Daarom is het belangrijk om de verpakking na openen weer goed af te sluiten.

Machines

Maar wat is smaak eigenlijk?

'Algemene' smaken

Vrijwel iedereen is bekend met de 5 ‘algemene’ smaken. Zoet, zuur, zout, umami & bitter. Deze laatste is de smaak die het meest wordt geassocieerd met koffie. Wat veel mensen niet weten is dat smaak een samenspel is van meerdere zintuiglijke waarnemingen. Zo speelt bijvoorbeeld de waarneming van structuur, temperatuur en reuk een belangrijke rol. En zo is smaak voor iedereen en in elke situatie anders.

Toebehoren

Smaken herkennen in koffieproducten

Vooraf aan het proeven van koffie is het belangrijk dat jouw smaakpapillen geneutraliseerd zijn. Dit om de smaken zo goed mogelijk te kunnen herkennen. Bij proeven van koffie spelen verschillende factoren een rol. Waar mensen veelal als eerste een smaak in denken te herkennen zijn de kleur en geur van de koffie. Om de smaak van een koffie te benoemen zul je je goed moeten focussen op wat je nou eigenlijk proeft. Denk je aan zuur? Dan zoek je wellicht naar een hint van citrusvruchten. Smaak de koffie wat bitter? Dan is de kans groot dat je cacao of pure chocolade proeft. Een zoute smaak wordt vaak geassocieerd met hout of graan en zoet met frambozen of aardbeien. Het proeven van deze smaken is geheel subjectief. 10 proefpersonen kunnen in dezelfde koffie 10 verschillende smaken proeven.

Investering

Onze favorieten!


Merk Logo
  • Herkomst: India, Afrika, Zuid-Amerika
  • Hoogte: Tussen 800 en 1200 meter
  • Bestaat uit: 3 componenten
  • Smaak: Krachtig vol, zoet, met een boterzacht mondgevoel
Merk Logo
  • Herkomst: Centraal en Zuid-Amerika
  • Hoogte: Tussen de 900 en 1400 meter
  • Bestaat uit: 3 componenten
  • Smaak: Vol en zoet met een bittertje in de afdronk
Merk Logo
  • Herkomst: Centraal en Zuid-Amerika
  • Hoogte: Tussen de 900 en 1400 meter
  • Bestaat uit: 2 componenten
  • Smaak: Toegankelijk, zoet en notig met een romige afdronk
Kom proeven!