Koffievolume in Nederland gedaald, kwaliteit gestegen!

Blog 1 februari 2020 Nick Murauer

Koffiekwaliteit stijgt!

Wist je dat de koffie industrie na olie de grootste industrie ter wereld is als we kijken naar volume?  Nederlanders dronken vorig jaar gemiddeld zo’n 20 miljoen kopjes koffie per dag. Hoewel uit cijfers is gebleken dat in Nederland sinds 2005 minder koffie wordt gedronken, geven we graag meer geld uit voor een goede kop koffie. We drinken misschien minder koffie, maar van hogere kwaliteit. Deze kwaliteitseisen worden niet alleen gesteld aan de smaak van de koffie, maar ook aan de bonen, apparatuur, en service.

Koffie is een product dat overal ter wereld wordt gedronken, maar bijna nergens hetzelfde smaakt.  Door het gebruik van verschillende bonen en apparatuur beleef je overal een andere smaaksensatie. Want tussen je kopje koffie thuis, op het werk, of bij bezoek aan een horecagelegenheid zit vaak een groot verschil. Ook in de horeca wordt steeds meer koffie gedronken.  Van de totale koffieconsumptie in Nederland wordt 30% in horecagelegenheden genuttigd. Het is ook niet voor niks dat de horecabeurs Horecava in Amsterdam dit jaar een Coffee Stage heeft met alle innovaties en nieuwtjes wat betreft koffie op één plek.

Waarom geven mensen meer geld uit aan koffie? Dat heeft hoogstwaarschijnlijk met onze toegenomen welvaart te maken. Er wordt gereisd over de hele wereld en tijdens deze reizen wordt ook koffie gedronken. Drink een koffie van een barista in Italië, waar van koffie een kunstvorm is gemaakt, en je kopje koffie thuis smaakt nooit meer hetzelfde! Mensen willen thuis, op het werk en in horecagelegenheden kunnen genieten van dezelfde kwaliteit en zijn bereid daarvoor te betalen. 

Met de opkomst van Senseo in 2001 is de daling van koffie verspilling ingezet. Waar het vroeger gebruikelijk was om een hele pot koffie te zetten, en vervolgens de helft weg te gooien, konden mensen nu koffiezetten per kopje! Verschillende koffieproducenten hebben dit verder ontwikkeld en leveren pads en cups aan consumenten. Nadeel hiervan? Pads en cups geven niet de crema laag en de smaak die we wensen van onze koffie. Want wees nou eerlijk, niets is zo heerlijk als een kopje verse bonenkoffie.

CoffeeClick werkt sinds 2012 middels het “All in the Click’’ koffieconcept. Met het unieke koffieconcept worden bedrijven en verenigingen voorzien van hoogwaardige espressoapparatuur, wekelijks vers gebrande koffiebonen én perfecte serviceverlening. En dit alles tegen één vaste prijs per kopje, zonder benodigde investering in kostbare apparatuur! Dat betekent maximaal genieten én totale ontzorging van de klant.

CoffeeClick, januari 2020